Att skapa innovativa företag

I en undersökning med 300 deltagande business executives gjord av Interminds LLC, som är ett managementkonsultföretag, uppgav 71 % av samtliga deltagare att innovationsnivån hade stagnerat i deras organisationer. I kontrast till det hade 87 % också uppgett att innovation var viktigt eller mycket viktigt för den fortsatta framgången för företaget. Med andra ord hade 71% av deltagarna uppfattningen av deras företag inte levde upp till en av de viktigaste grundstenarna i ett företags fortsatt tillväxt.

Att innovation och kreativitet är viktigt för företag oavsett var i utvecklingscykeln de befinner sig är nästan alla företagare och entreprenörer överens om. Att själva entreprenörsskapet som hantverk är minst lika viktigt, för att inte säga vitalt är Apple och Google bra exempel på. Entreprenörsandan och drivet att ständigt ta fram nya produkter och tjänster men också förbättra existerande sådana är A och O i ett företags överlevnad på lång sikt. Som bekant finns det allting hungriga konkurrenter som gärna tar en bit av kakan eller i värsta fall hela.

"Interminds found that of the 14 percent of business executives with a formal process in place for developing ideas, 84 percent were satisfied or extremely satisfied with the results they received, explains Bill Townsend, president of Interminds and the John F. Schoen Entrepreneur in Residence at the Hankamer School of Business at Baylor University." Källa: zdnet

Slutsatser av undersökningen visade att en balans mellan organisationens och personalens branding ökade kreativiteten och innovationsgraden. Med andra ord: företag som arbetar med att ge olika typer av belöningar och skapar system inom organisationen som uppmutrar till innovationer får också mer kreativa medarbetare. Också här är Google ett bra exempel på ett företag där man ger personalen 20 % av arbetstiden till att ägna åt egna projekt. Av de projekten är det bara en mycket liten del som blir verkliga tjänster och som ger klirr i kassan för företaget men som bekant behöver man (ofta) göra många misstag innan man hittar en lösning.

Kimberly

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0