Mobilreklamens vara eller icke vara

Finanskrisen och lågkonjunkturen har satt käppar i hjulet för mobilens stora genomslag som annonsmedium. Först 2010 väntas den globala tillväxten ta fart.

"Hittills har [mobilen] haft enormt lite betydelse som mediekanal, och det känns långt ifrån självklart att den skulle utvecklas dramatiskt som mediekanal de närmaste fem åren". Orden kommer från Sveriges mesta mediemogul, Jonas Bonnier, i en intervju med SvD Näringsliv.

Å andra sidan är det ganska många företag som är inne på mobil reklam och utvecklar plattformar och idéer kring hur vi (konsumenterna) ska kunna nås. Mobiento är bara ett exempel. Också flera "traditionella" e-postmarknadsföringsföretag är inne och nosar på idéer kring mobil reklam. Tekniken för att skicka ut reklam via sms finns redan men frågan är hur man får kunderna att okeja att de få reklam i sina mobiltelefoner t.ex. när de är ute på stan.

Även på leverantörssidan finns det ett intresse för att göra mobilreklam även om det fortfarande är ganska få som arbetar löpande med mediet. Kapp Ahl gör te.x. aktivt reklam för sina reor via mobil reklam i form av textmeddelanden (SMS) till sina kunder med erbjudanden om rabatter etc.

Personligen tror jag inte att det handlar lika mycket om finanskrisen som om frågan av acceptans hos mobilanvändarna. Är vi verkligen beredda att låta företag få tillgång till våra privata mobilnummer och skicka reklam till oss? Kommer det i slutänden att bli en reaktion som den vi har på e-postutskick som görs från så gott som alla företag idag: att vi skaffar oss e-postadresser där vi samlar alla "skräpmejl" mao ett kontantkortsnummer för "skräpsms"?

Oavsett vad så är det intressant att följa utvecklingen både vad gäller tjänster där mobiltelefonen blir en informationscentral för tjänster som Traveas med reseinformation och vad gäller ren reklam till mobiltelefonen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0