Pressrelease: Dialogen i Sociala Medier innebär både möjligheter och risker för företag

Enligt rapporten Förtroendebarometern (Medieakademin) använder varannan svensk sociala medier på olika sätt. Många företag och organisationer använder också sociala medier för att kommunicera med sina målgrupper, eftersom det ofta är ett snabbt och enkelt sätt att nå fram och skapa en dialog. Det saknas dock kunskap om hur man kommunicerar proffessionellt i de olika kanalerna, vilka kanaler som ska användas till vad och ofta också analys kring vad det är man vill uppnå med sin marknadsföring. Detta skapar lätt problem i form av kritik gentemot varumärket, diskussion man inte vet hur man ska tackla och oönskade effekter av PR och marknadsföringsarbetet.



- Många upplever att de förlorar kontrollen över sitt varumärke i sociala medier, säger Kim Lehult, CEO för Witty. Men i själva verket handlar det om att de hamnar utanför diskussionen för att de inte vet hur de ska agera. I de sociala medierna sker hela tiden ett kunskaps- och åsiktsutbyte och i den dialogen finns i själva verket stora möjligheter för företag att ta del av och lära sig vad konsumenterna tycker.

- Marknadschefer behöver konkreta råd och har inte tid att sätta sig in i alla detaljer kring hur sociala medier fungerar, säger Kim vidare. På 3 timmar lär vi dem hur de ska använda sig av sociala media på det mest effektiva sättet för sin marknadsföring men också hur de ska återta kontrollen över sitt varumärke.

Marknadsföring i sociala medier är komplext och utbudet av information om ämnet skapar ofta mer förvirring än kunskap. Genom 3-timmars intensivkurser, där deltagarna går in med ett block och kommer ut med en karta, ger Wittys utbildningar kunskapen om de viktigaste sociala kanalerna i komprimerad, konkret form för att deltagarna ska kunna applicera den direkt i sin vardag och säkerställa att närvaron i sociala kanaler stödjer företagets målsättningar.

-

Witty erbjuder för närvarande två intensivkurser för företag som vill öka sin kompetens inom sociala medier. De två kurserna ”Social Media Basics” och ”Social Media Pro” är två 3-timmarsskurser som ges i Wittys lokaler på Norrlandsgatan 12 i Stockholm. Witty erbjuder också företagsanpassade utbildningar. För mer information: www.witty.se/utbildning/

-

Witty är en onlinebyrå som erbjuder fullservice inom onlinemarknadsföring. Vi kan hjälpa dig med allt från strategi och utbildning till produktion och online-medieköp. För mer information om vårt erbjudande: www.witty.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0