Inga gratisluncher här inte

I flera bloggar har det förekommit spekulationer men också diskussioner kring hur företag som erbjuder gratistjänster som tex. musiktjänsterna Spotify, Tunerec.com mfl gör ska tjäna pengar på sina tjänster. Det sitter ju människor "bakom spakarna" även på dessa bolag som måste få sina löner betalda av "någon". I vissa fall har man fått rätt rejäla kapitalinvesteringar för att starta upp men i andra fall handlar det enbart om entreprenörer som lägger in sina besparingar för att satsa på en tjänst eller idé som man tror på.

Det jag vill komma till i detta resonemang är att jag inte tror på att erbjuda allting gratis även om mycket på webben idag är just det - gratis. Det handlar ju inte bara om nyheter eller om bloggtexter (som denna) eller kompendium med värdefull research eller undersökningsresultat som publiceras på löpande band och som vem som helst kan ladda ner. Det handlar om att många säljer sin tid och kunskap "gratis".

Idag skriver chefredaktören för Internetworld Magnus Höij på Digitala Affärer bl.a att : "Det har aldrig funnits några gratisluncher och det gör det inte i framtiden heller. Någonstans måste någon betala för de kostnader som tjänsten associeras med. Svaret har i många fall varit "annonsörer". Vi vet att de flyr mot egna kanaler, tjänster som de själva kan styra över och de är extremt måna om att nå resultat på sina investeringar. "

Och ja, det är så - många förlitar sig på att kunna kapitalisera på sin trafik dvs att Du som användare ska se, klicka på och köpa produkter och tjänster från de företag som annonserar i den gratistjänst du använder. Allt detta är väl okej på sitt sätt då ingen tvingas köpa en produkt eller tjänst men någonstans säger min intre företagare att det också behöver finnas andra sätt att dra in pengar för gratistjänster för att det ska vara hållbart i längden.

Hur kan man tjäna pengar då? Tilläggstjänster är ett bra exempel som t.ex. Spotify har infört. Kapitalisering på användarna är ett annat. Som Facebook som enligt ryktet kommer att börja sälja undersökningar på sin plattform. Där finns det ett enormt underlag att hämta data ifrån. Den fråga som jag tror är aktuell och som man också kommer att behöva ta ställning till är hur mycket man kan utnyttja sina användare dvs Dig som användare av en tjänst innan taket är nått och man lämnar tjänsten för att det blir för jobbigt.

Är ganska intressant diskussion som har uppkommit med andra ord. Jag ska spana vidare och hålla ett öga på den och ett öra mot marken. Oavsett vilket kommer lågkonjunkturen och en därmed något vikande annonsering i form av "mass-köp" att tvinga siterna att leverera kvalitet snarare än kvantitet och detta, tror jag, kommer att ge oss en hel del nya tjänster men också en hel del tjänster som inte klarar av trycket att leverera värde.

Fortsättning följer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0