Rädda din blogg från bloggdöden

IDG skriver idag om hur man gör för att få en företagsblogg att överleva på sikt och hela artikeln innehåller en hel del som är intressanta även för oss som inte bloggar för ett företags räkning utan privat.

Bla har de 5 tips:

1. Undvik ett personligt varumärke
Om bloggen handlar om dig som person, eller om du är en tydlig avsändare, är det nästan omöjligt att göra bloggen oberoende av dig. Du blir intimt sammankopplad med din blogg och kan aldrig bli fri från den utan att lägga ner den.

2. Utveckla riktlinjer för hur bloggen ska skötas

Fortsätt att arbeta med din blogg, men dokumentera allt du gör. Meningen är att de riktlinjer du skriver ska kunna följas av andra, som stegvis kan ta över bloggens olika arbetsuppgifter. Det första steget för att systematisera arbetet är att skriva riktlinjer för hur inläggen ska skrivas.

3. Dela upp arbetet i olika roller
En roll kan vara skribenten, som kommer på artikelidéer och skriver texter. En annan kan vara redaktören, som granskar texterna, gör justeringar, lägger in bilder och godkänner publiceringar. Andra roller kan vara annonsansvarig, teknikansvarig, och så vidare.

4. Anlita skribenter
Ge skribenterna de riktlinjer du har skrivit, och allt eftersom du ser resultaten kan du ändra i riktlinjerna för att allt ska bli rätt. Fortsätt så tills du får ett stabilt flöde av nya inlägg. Då behöver du inte skriva egna inlägg längre, även om du självklart kan fortsätta att göra det då och då.

5. Släpp kontrollen stegvis

När skribenterna skriver bra inlägg och riktlinjerna fungerar, kan du välja att gå vidare och ge fler redaktörer behörighet att godkänna publiceringar. Steg för steg kan du sedan släppa till exempel annonsförsäljning och teknisk utveckling, så länge du ser att riktlinjerna för varje område fungerar.

Läs hela artikeln Här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0