3 har listat 10 i topp mobilsiter

Tio i topp


1.
Facebook

2. Aftonbladet

3. TV4

4. YouTube

5. Hitta

6. Sveriges Television

7. Storstockholms Lokaltrafik

8. Sveriges Radio

9. Blocket

10. Spray date


Listan är en sammanställning av de mest populära sajterna bland Tres omkring 500 000 kunder som surfar i mobilen.


Källa:
Tre


Om vi leker mer så går det bättre

Läste idag på morgonen på E24  att  försäljningen av Star Wars prylar (läs: LEGO) har räddat danska LEGOS resultat för i år...tacka faan för det när ett litet sketet legoskepp kostar tusen spänn. Man kan bli ruinerad för mindre som mamma till två pojkar som är besatta av allt som har med StarWars att göra. Men så klart...vilken liten pojke vill inte vara en Jedi och rädda världen? ;-) Man rapporterar också att leksaksförsäljningen inte har gått ner globalt sett trots lågkonjunkturen. Jag är inte överraskad. Vad ska man göra om inte leka när alla pratar om finanskriser, börsraset, räntorna...räddningspaket?

Med detta menar jag dock inte att man ska "leka företag" och förvänta sig att staten (skattebetalarna) ska stå för misstagen...Jag är emot hela idéen att staten går i bolag som ändå inte lyckats skaffa sig lönsamhet på egen kraft (Läs: Saab). Om en affärsidé inte är bärkraftig i sig själv varför ska staten (dvs vi som betalar skatt) betala för den dåliga affärsidén...? Som egen företagare känns det också märkligt att tänka på ur perpektivet att man går in, startar ett bolag och tar risken. Varför ska någon annan betala för att jag inte klarar av att driva bolaget på ett lönsamt sätt? 

Om min affärsidé är dålig och ingen vill köpa det jag säljer är det ju jag som måste göra någonting åt min idé och inte skattebetalarna som ska skjuta in pengar. Jag tror att få entreprenörer skulle säga emot mig där. Å andra sidan vet ju "alla" att det är arbetsgivarna som är "boven" och bara vill suga ut så mycket som möjligt av de anställda (obs! ironi!). Fast det är kanske det som är det intressanta här: så fort någonting går dåligt är det alltid "någon annans" fel och så fort någonting svajar är det Pappa Staten som ska betala. Det man inte tänker på är att det är man själv som betalar och jag har inte det minsta intresse i att rädda Saab med mina surt inbetalda skattepengar. Vill hellre ge bort dem till skolan, dagis, äldreomsorgen, handikappade, sjuka... (listan kan göras lång).

Jag tror i alla fall att om vi leker mer (utan att använda andra människors pengar) kommer vi alla bli gladare, mer kreativa och ha roligare.

ps. Apropå absolut ingenting:
Har läst, alldeles för många, artiklar om förlovningen mellan Victoria o Daniel. Jag tycker så synd om dem! Vem i hela världen skulle vilja ha en så komplicerad  process för att få förlova sig och gifta sig? Det finns dock en slags skön aura av happiness kring dem så man får väl hoppas att det ska gå alldeles utmärkt! Det är lite roligt med tidpunkten också, är det ett smart PR drag? Vad kan vara bättre i lågkonjunkturens Sverige än en helt äkta förlovningseklatering mellan kronprinsessan och en "man av folket"? ds

7 av 10 fildelar

Tre forskaren från Rättssociologiska avdelningen vid Lunds universitet - Håkan Hydén, Stefan Larsson och Måns Svensson -  presenterar idag en undersökning i samband med en debattartikel på "DN Debatt". 

Omkring 1 100 personer i åldrarna 15-25 har svarat på frågor om sin inställning till fildelning. Resultatet: 75% ser inte det faktum att fildelningen är olaglig som ett skäl att låta bli. Nästan lika många tror inte att hårdare lagar kan få dem att sluta fildela, och ett flertal uppger sig vara beredda att betala upp till 200 kronor i månaden för att få fortsätta fildela upphovsrättsskyddat material.

Undersökningen visar även att det inte finns något socialt tryck på ungdomarna att sluta fildela, vare sig från föräldrar, grannar, vänner eller lärare. Forskarnas slutsats: "Det är helt enkelt så att det inte existerar några sociala normer som backar upp de rättsliga normerna på det här området".

I just LOVE (2 have) a well designed car

Koenigsegg
Den svenska supersportbilstillverkaren Koenigsegg är på gång med en ny modell. Information om bolagets andra plattform, som har döpts till Quant, kan komma på bilsalongen i Genève inom kort.

Nej, bilar hör inte till någonting jag skriver om på min blogg i vanliga fall men Koeningeggs bilar är ut designsynpunkt något av det ballaste jag sett. Sen kanske de inte är så bra rent prestandamässigt men å andra sidan (igen) så sitter jag också o suktar efter en mini-pc, helst i vitt...helst en Mac....inte för att de är så mkt bättre utan bara för att de är så fruktansvärt snygga.

Online fortsätter att växa

När annonsåret 2008 nu summeras av IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, konstaterar de att de svenska medieinvesteringarna aldrig tidigare har varit så stora. Detta trots konjunkturnedgången mot slutet av året. Investeringarna ökade med 1,3 procent jämfört med året innan. Internetannonseringen visar en ökning på hela 18 procent jämfört med 2007. I kronor innebär det 4,8 miljarder och motsvarar cirka 15 procent av de totala svenska medieinvesteringarna förra året som ligger på 32,3 miljarder kronor.

28 mars: Earth Hour

Världsnaturfonden driver kampanjen "Earth Hour" som syftar till att man ska släcka ljuset en timme den 28 mars. Detta för att visa på det breda stödet som finns för ambitiösa klimatavtal. Glöm alltså inte att boka in detta i din kalender. Tills dess kan vi alla hjälpas åt med att göra följande;

- Stäng av datorn när du går från jobbet!
- Kolla så att alla glödlampor på ditt kontor är miljövänliga lågenergilampor, om inte: tjata på den som gör inköpen om vikten av detta (nämn besparingen på elräkningen om de ändå tvekar!).
- Använd micron för att värma din medhavda matlåda och inte spisen.
- Stäng av skrivare och annat när de inte används och framförallt när kontoret stänger för dagen.

Andra bra att göra saker varje dag:
- Naturligvis ska du laga mat med så många ekologiska produkter som möjligt. Du sparar inte bara på miljön utan dessutom gör du en insats om du dessutom köper rättvisemärkta matprodukter.

"Earth Hour 2009 is set to switch off the globe. Already 377 cities, and double the number of countries that participated in 2008, are committed. With hundreds more cities expected to sign up to switch off in the coming months, Earth Hour 2009 is setting the platform for an unprecedented global mandate for action on climate change."

Läs mer om Earth Hour HÄR

Kläder innehåller farliga kemikalier

Kläder liksom andra textilier kan innehålla kemiska ämnen som är tillsatta för att ge egenskaper som färg, skrynkelfrihet eller för att skydda mot smuts och väta. Andra kan finnas kvar som rester från själva produktionsprocessen utan att fylla någon funktion.


Några ämnen kan vara farliga för människors hälsa och miljön. Även om halterna av ämnena vanligen är låga kan de påverka känsliga personer och till exempel ge utslag eller eksem.


I regel saknas uppgifter om vilka ämnen som ingår i textilier. Det kan därför vara svårt att undvika sådana ämnen som man vet att man är känslig för. Om du misstänker att ett plagg eller en annan textilie innehåller oönskade kemiska ämnen, kan det hjälpa att tvätta dem innan de används.


Läs mer i Råd & Rön - bilaga "Dina kläder" (5 maj 2003)
.
Källa; Kemikalieinspektionen


Värsta kopierarna på piratnätet

Svenskarna är inte de värsta piratkopierarna på The Pirate Bay: de största finns i Asien och Nordamerika. Enligt den här kartan som finns på http://geo.keff.org/ kan man se att Kina står för största delen, över 20 procent, av all trafik på piratnätverket. Inte bara är det en förbluffande hög siffra, vad som gör det hela än mer intressant är att TPB ska vara blockerat för kinesiska internetanvändare.


70 % har ingen mobilbackup

Enligt en undersökning gjord av SIFO på uppdrag av Basota AB visar att 72 av 100 svenskar inte har tagit en backup av sin mobiltelefon. Det betyder att fem miljoner mobilabonnenter aldrig har tagit någon backup av sina sparade mobilnummer eller kalendrar.

Dock visar samma undersökning att 51 procent i åldrarna 15-64 år skulle sakna sina kontakter mest om mobilen gick sönder eller försvann. Då blir man ju också förvånad att endast sju procent av svenskarna tar backup på sin mobil varje kvartal eller oftare.

- Den tekniska lösningen för att ta mobil backup med Basota.com finns redan inbyggd i över 2.800.000.000 (miljarder) mobiltelefoner världen över, säger Mikael Johansson, VD för Basota.com.

Jag är åtminstone inte ensam om att inte känna till att det går att ta backup av mobilens innehåll direkt över mobilnätet. Tydligen känner 90 procent av svenskarna inte till att detta och att den programvara som krävs för att göra backuper redan är färdiginstallerad på de flesta mobiltelefoner.


Om du vill använda tjänsten som Basota har tagit fram gör du följande:

1. Du besöker http://www.basota.com/ och fyller i ditt mobiltelefonnummer.

2. Ett SMS med en kod skickas till din mobil för att verifiera att mobilnumret verkligen tillhör dig.

3. Du registrerar dig för 99kr per år eller 25kr/månad och får då säkerhetskopiera din mobil hur ofta du vill var i världen du än befinner dig. Betalning kan både ske via betalkort eller via SMS -betalning.

4. När registreringen är genomförd skickar Basota automatiska inställningar till din mobil så att din mobil säkerhetskopierar till det konto du skapat hos Basota.

Därefter kan du sätta igång och säkerhetskopiera hur ofta du vill eller ställa in mobilen på att göra det automatiskt vid jämna mellanrum (fungerar på de flesta mobiltelefonerna).


E-posten r död om 20 år

Skriver Digitala Affärer, vidare skriver man " E-post är för en utdöende generation. Trots att den idag är förhärskande på alla svenska företag så växer det nu fram en ung generation, som ratar e-posten till förmån för Facebook, sms, Msn och Skype. Eller som hellre håller sig uppdaterad via sitt rss-flöde. Om tjugo år börjar e-posten att städas ut från svenska kontor. "
 
Att e-posten skulle dö har man diskuterat i fler år dock...men på något mysko sätt så fortsätter folk att skicka mail ;-) Jag tror inte att e-posten kommer att dö men vårt sätt att använda e-post kommer att förändras. Det kommer fortfarande finnas behov av att kunna dokumentera diskussioner och trots att det går att spara dialoger man haft över messenger etc så tror jag också att man kommer att vilja ha en skillnad mellan det privata och arbetet.

exempel:
1. Många har både en privat mail och en jobbmail
2. Flera har både en privat blogg och en företagsblogg
3. Man har både privata Faceebook konton och företags konton.
4. Messenger...behöver jag skriva mer? Vääääldigt många har flera alternativkonton där man växlar mellan olika kompis/jobbkontakter.

Myspace lanserar Musiksverige


"Sidan ska fungera som en informationsbank och mötesplats för alla svenska band och artister på MySpace, baserad på den information vi tillsammans samlat in, säger Lina Thomsgård, pr-chef för Myspace i Norden, till DN.se kvällen före premiären."

http://www.myspace.com/musiksverige

Härskartekniker


Projiceringsmetoden
- All negativ kritik som du för fram vänds mot dig, du får skulden för det du klagar på. Bemöt så här: Lyft upp spegeln så att härskaren får se vad du ser. Påpeka, ifrågasätt och led tillbaka samtalet på rätt spår. Håll dig neutral, gå inte till attack eller in i försvar.


Komplimangsmetoden
- Du överöses med komplimanger med syftet att du ska göra något utöver det förväntade. Bemöt så här: Tacka vänligt men inte mer, du ska aldrig behöva betala för en komplimang.


Stereotypmetoden
- Du blir bestraffad eller negativt särbehandlad och placerad i ett fack där härskaren vill se dig. Bemöt så här: Fördomar är vanliga, men inte okej. Uppmärksamma härskaren på fördomen, fråga vänligt vad han eller hon menar och förklara misstaget.


Uteslutningsmetoden
- Du blir inte sedd i en situation där du borde bli sedd. Med kroppsspråk, blickar och samtal signalerar din härskare att du inte är viktig. Bemöt så här: påpeka din upplevelse och lyft fram problemet. Då är det svårare för din härskare att fortsätta. Men var samtidigt medveten om att många kan utesluta omedvetet.


Hierarkimetoden
- Oavsett under, mellan - eller i överläge kan härskaren använda sin position för att förtrycka i jakten på makt. Bemöt så här: Även om du attackeras med personliga påhopp hjälper det sällan att gå till motattack. Förklara att slutsatsen som har dragits om dig är felaktig. Om du så har attackerats med personliga påhopp hjälper det sällan att gå till motattack.


Tidsmetoden
- Härskaren använder "tid" som skäl för att du ska vara tyst, att han eller hon har varit längre eller kortare tid än du i gängen, på jobbet eller på jorden. Bemöt så här: Kanske kan beteendet bottna i osäkerhet. Ge i så fall din härskare lite tid att mjukna.


Självförvållad härskarteknik
- Med osäkert kroppspråk, tonläge och klädsel gör du dig själv mindre än du är. Bemöt så här: Inse att du är den du är och att du duger utmärkt så.

Ur: Härskarmetoder av retorikkonsulten Elaine Bergqvist


Communityvärlden förändras

"På bara några år har "gamla" communityn som Lunarstorm och Playahead sett sina stjärnor dala till förmån för uppkäftiga nykomlingar. Branschen är inne i en mognadsfas, och Playaheads vd Jakob Sjölander tror att användarna kommer att finnas på flera olika communities med olika syften. " skriver Lisa Bjerre på Internetworld.

Personligen tror jag att skillnaden mellan att dö och att överleva i communityvärlden handlar om att leverera verklig nytta till sina användare. Därav att jag inte gillar Facebook trots att väldigt många andra gör det. Jag har svårt att se nyttan av att kopplas samman med alla mina gamla klasskamrater. Därav att jag inte heller använder mig av StayFriends. Jag menar: hur sannolikt är det att man har någonting gemensamt med sina gamla klasskompisar från högstadiet? Därmed inte sagt att jag dissar mina vänner. Föredrar bara att träffa dem IRL.

Vilka communities kommer att överleva då? Jag tror ju på simplicity first-principen dvs att de communities som är enkla att komma igång med, använda och förstå är de som kommer att överleva i längden. Ett lysande exempel är LinkedIn som jag, trots att jag under en period testade Xing, fortfarande anser vara det bästa och enklaste affärsnätverket. Det är enkelt att skicka meddelanden till dem man känner och att kunna söka efter människor med expertkunskaper som man kan behöva i specifika projekt.

Well, som skrivet igår, fortsättning följer!


Inga gratisluncher här inte

I flera bloggar har det förekommit spekulationer men också diskussioner kring hur företag som erbjuder gratistjänster som tex. musiktjänsterna Spotify, Tunerec.com mfl gör ska tjäna pengar på sina tjänster. Det sitter ju människor "bakom spakarna" även på dessa bolag som måste få sina löner betalda av "någon". I vissa fall har man fått rätt rejäla kapitalinvesteringar för att starta upp men i andra fall handlar det enbart om entreprenörer som lägger in sina besparingar för att satsa på en tjänst eller idé som man tror på.

Det jag vill komma till i detta resonemang är att jag inte tror på att erbjuda allting gratis även om mycket på webben idag är just det - gratis. Det handlar ju inte bara om nyheter eller om bloggtexter (som denna) eller kompendium med värdefull research eller undersökningsresultat som publiceras på löpande band och som vem som helst kan ladda ner. Det handlar om att många säljer sin tid och kunskap "gratis".

Idag skriver chefredaktören för Internetworld Magnus Höij på Digitala Affärer bl.a att : "Det har aldrig funnits några gratisluncher och det gör det inte i framtiden heller. Någonstans måste någon betala för de kostnader som tjänsten associeras med. Svaret har i många fall varit "annonsörer". Vi vet att de flyr mot egna kanaler, tjänster som de själva kan styra över och de är extremt måna om att nå resultat på sina investeringar. "

Och ja, det är så - många förlitar sig på att kunna kapitalisera på sin trafik dvs att Du som användare ska se, klicka på och köpa produkter och tjänster från de företag som annonserar i den gratistjänst du använder. Allt detta är väl okej på sitt sätt då ingen tvingas köpa en produkt eller tjänst men någonstans säger min intre företagare att det också behöver finnas andra sätt att dra in pengar för gratistjänster för att det ska vara hållbart i längden.

Hur kan man tjäna pengar då? Tilläggstjänster är ett bra exempel som t.ex. Spotify har infört. Kapitalisering på användarna är ett annat. Som Facebook som enligt ryktet kommer att börja sälja undersökningar på sin plattform. Där finns det ett enormt underlag att hämta data ifrån. Den fråga som jag tror är aktuell och som man också kommer att behöva ta ställning till är hur mycket man kan utnyttja sina användare dvs Dig som användare av en tjänst innan taket är nått och man lämnar tjänsten för att det blir för jobbigt.

Är ganska intressant diskussion som har uppkommit med andra ord. Jag ska spana vidare och hålla ett öga på den och ett öra mot marken. Oavsett vilket kommer lågkonjunkturen och en därmed något vikande annonsering i form av "mass-köp" att tvinga siterna att leverera kvalitet snarare än kvantitet och detta, tror jag, kommer att ge oss en hel del nya tjänster men också en hel del tjänster som inte klarar av trycket att leverera värde.

Fortsättning följer!

RSS 2.0