Communityvärlden förändras

"På bara några år har "gamla" communityn som Lunarstorm och Playahead sett sina stjärnor dala till förmån för uppkäftiga nykomlingar. Branschen är inne i en mognadsfas, och Playaheads vd Jakob Sjölander tror att användarna kommer att finnas på flera olika communities med olika syften. " skriver Lisa Bjerre på Internetworld.

Personligen tror jag att skillnaden mellan att dö och att överleva i communityvärlden handlar om att leverera verklig nytta till sina användare. Därav att jag inte gillar Facebook trots att väldigt många andra gör det. Jag har svårt att se nyttan av att kopplas samman med alla mina gamla klasskamrater. Därav att jag inte heller använder mig av StayFriends. Jag menar: hur sannolikt är det att man har någonting gemensamt med sina gamla klasskompisar från högstadiet? Därmed inte sagt att jag dissar mina vänner. Föredrar bara att träffa dem IRL.

Vilka communities kommer att överleva då? Jag tror ju på simplicity first-principen dvs att de communities som är enkla att komma igång med, använda och förstå är de som kommer att överleva i längden. Ett lysande exempel är LinkedIn som jag, trots att jag under en period testade Xing, fortfarande anser vara det bästa och enklaste affärsnätverket. Det är enkelt att skicka meddelanden till dem man känner och att kunna söka efter människor med expertkunskaper som man kan behöva i specifika projekt.

Well, som skrivet igår, fortsättning följer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0