Tjejer - Teknik är kul!

Hösten 2007 var bara 5 procent av de antagna på KTH:S datateknikutbildning kvinnor. 2003 var den siffran 13 procent. Men i senaste numret av Ny Teknik kunde man glädjas över nya färska siffror. I år sökte 9 400 kvinnor till högskolornas civilingenjörsprogram. Det är en ökning med ca 10 procent jämfört med förra året.

Linda Skugge har skrivit en krönika på ämnet teknik som är den bästa jag läst av henne -heja alla som skriver om tjejer och teknik! ;-) Hon skriver bla om Digi Girlz, Microsofts fantastiska satsning på unga tjejer och teknik som ni läst om på min blogg tidigare - om ni följt den!

Skönaste citatet från hennes krönika " Anna Nilsson, civilingenjör och nybliven trebarnsmamma varav den äldsta är fyra år säger att hon kan applicera hela sin KTH-utbildning på sitt liv som trebarnsmamma. "All logik och matematik jag läste är till otroligt stor nytta nu när allt handlar om att strukturera upp dygnen för de här små liven. Jag skulle vilja skriva en mammabibel - i excel..." " Läs den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0