Ärlighet varar längst

"Välj rätt folk och dra dig inte för att vara brutalt ärlig. Linus Torvalds har avslöjat för CIO Magazine hur han får sina utvecklare att lyssna - och leva upp till Linux stenhårda kvalitetskrav "

Linus Torvalds bästa råd:
1. Hitta personer du verkligen kan lita på.
- Jag anstränger mig väldigt hårt för att hitta personer som jag verkligen kan lita på. Och sedan försöker jag hålla mig borta från dem så långt det går. Jag menar inte att jag ger dem helt ovillkorligt förtroende, men när någon har ansvar för något anser jag att han ska ha möjlighet att själv fatta alla vanliga, dagliga beslut kring frågan.

2. Var pålitlig själv
- I gengäld försöker jag se till att vara så pålitlig och trovärdig som möjligt själv. Här handlar "trovärdighet" i hög utsträckning om att inte utsätta människor för överraskningar. 

3. Var ärlig - ibland smärtsamt ärlig
- En viktig del av trovärdigheten handlar för övrigt om att inte dra sig för att säga oartiga saker eller visa känslor. Så jag skäller hellre ut människor och kallar dem dumma, om de gör dumma saker, än att riskera att de inte förstår hur starkt jag känner för något genom att vara artig. 

Det finns ett talesätt "På internet kan ingen uppfatta subtiliteter", okej egentligen lyder det " På internet vet ingen att du är en hund" eller något i den stilen, men mitt talesätt är det att "ingen kan uppfatta subtiliteter". Det jag menar är att subtiliteter, som finkänslighet och sarkasm, är meningslöst på nätet. De får inget genomslag och riskerar att uppfattas på olika sätt i olika kulturer. 

4. Du måste också låta folk komma till tals
- Det hela leder i sin tur till att även jag, i vissa fall, måste kunna erkänna att jag har fel. Det kan vara svårt. Men jag gör det lätt för mig själv genom att ofta skriva saker i stil med "Du är en komplett, inkompetent idiot och jag kommer inte att använda den här patchen för den är uppenbarligen trasig och totalt värdelös och det beror på att...." men sedan lägger jag till på slutet att " Hey, det kanske är så att det är jag som är en idiot och kan du bevisa det så förklara gärna varför du gjorde den där hemska saken. Snälla? Hmmm?"

5. En kombination av bufflighet och ärlighet ger den bästa Linuxkoden i längden 
- Hur som helst, min teori går ut på att det är bättre att folk vet hur du känner i förväg än att de blir överraskade av det i efterhand - när du faktiskt vägrar ta emot deras kod. Eller ännu värre, om det slutar med att du tar emot usel kod bara för att du tycker att det är så jobbigt att tala om att den är usel och att du vägrar ta emot den. 

Läs hela artikeln HÄR

Kimberly

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0