Antonia vet värdet av kvinnliga chefer

När Antonia Ax:son Johnson tog över Åhléns tillsatte hon 79 procent kvinnliga chefer och det gav resultat! I form av en större kundnärhet och chefer som var "på golvet" istället för att gräva ner sig i siffror på sina kontor. 1988 befann sig varuhuskedjan Åhléns på sin absoluta botten och hade ett rykte som hopplöst omodern. Ingen som på allvar var intresserad av design, mode eller smink skulle på den tiden ens kommit på tanken att gå in på Åhléns.

I dag, däremot, är det precis detta som Åhléns är känt för.


Hon säger bla;

- Om ett företag, eller en organisation, inte utvecklas och förändras så tappar du hela tiden dina bästa människor. De vill inte arbeta där längre. Och allt går i stå helt enkelt. Det krävs därför en ständig förnyelse. Om vi ska locka till oss de bästa medarbetarna så måste vi hela tiden förändras och förändras.

- Jag har insett att det viktigaste vi kan göra är att i stället tänka på hela familjen. Att göra det lättare för dubbelarbetande familjer och på så sätt göra det möjligt för både kvinnor och män att göra karriär parallellt.

När Antonia tog över som fjärde generationen Ax:son Johnson började hon jobba sida vid sida med Göran Ennerfelt som varit hennes fars närmaste man i företaget. Antonia och Göran är idag gifta. Det familjeföretag som startades av hennes farfars far för 135 år sedan, har inte bara växt utan totalt förnyats sedan Antonia tog över. 2007 blev koncernens mest framgångsrika år hittills.

Läs mer här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0